• Boek

  • Archief

Voorwaarden

Journalinda: Petra had het er eergisteren al over: met haar offerte stuurt ze een verwijzing mee naar haar algemene voorwaarden.
Heel verstandig. Mocht het ooit niet lekker lopen met een opdrachtgever, dan kun je hem fijntjes wijzen op jouw algemene voorwaarden, waar hij mee akkoord ging toen hij de offerte goedkeurde.

Ik heb een kennis die enorm veel verstand heeft van zaken doen. Ik heb hem al een paar keer om advies gevraagd. Hij heeft in zijn algemene voorwaarden een heel bizarre bepaling opgeschreven. Iets onmogelijks. Als een test om te zien wie van zijn klanten die kleine lettertjes werkelijk lezen. Slechts één klant is er ooit werkelijk op teruggekomen.

Sinds ik dat hoorde denk ik er over om ook zo’n ludieke bepaling in mijn algemene voorwaarden te plaatsen. Zoiets als: “Na voltooiing van de opdracht wordt Journalinda opgehaald met een witte limousine en bij het bedrijf van de klant ingehaald op een rode loper onder het  gejuich van de voltallige directie.”

Alleen gebruik ik al sinds ik begon de algemene voorwaarden van de NVJ. Zonder die aan mijn eigen situatie te hebben aangepast. Misschien wordt het tijd dat ik dat eens ga doen. Ik schrijf het meteen op mijn to-do-list.

Hebben jullie algemene voorwaarden? Zelf geschreven of overgenomen? Wanneer wijzen jullie de klant er op? En heb je ze ooit nodig gehad?

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

10 reacties

  1. elsbethwitt

     /  11 april 2012

    ja, heb ik. stuur ik mee als ik ergens een offerte voor instuur. Dat is bij mij niet altijd het geval. Bij boekvertalingen bijvoorbeeld, werk ik met een contract van de uitgever. In mijn voorwaarden, ooit overgenomen van andere freelancer en zelf aangepast, staan logische dingen over betaling binnen 30 dagen, dat ik betaald moet worden voor wat ik tot dan toe heb gedaan als de opdracht stop wordt gezet etc. Misschien moet ik er ook voor de lol een keer iets inzetten over een limo 🙂

    Beantwoorden
    • Ja, wat gebeurt er eigenlijk als de klant en de freelancer ieder hun eigen voorwaarden hebben en die botsen met elkaar?

      Beantwoorden
      • elsbethwitt

         /  11 april 2012

        bij boekvertalingen onderteken ik een contract van de uitgeverij en ga ik dus akkoord met hun voorwaarden… op zich gaat dat tot nu toe altijd goed… dat is nou eenmaal hoe ze werken. En ze betalen altijd op tijd etc.

  2. Ik heb ze ook, en stuur ze braaf naar elke nieuwe klant. Geloof dat ze linea recta in het archief verdwijnen. Die van die limo lijkt me leuk!

    Beantwoorden
  3. Leuk dat je mijn reactie hier noemt als aanleiding voor je blog! Ja, ik heb dus algemene voorwaarden. Die heeft een bevriende juriste voor mij op maat gemaakt.
    De enige keer tot nu toe dat ik ze nodig had, kon ik er niets meer mee omdat de opdrachtgever failliet was gegaan.

    Zo’n ludieke bepaling lijkt me wel super! Krijg je inderdaad een goed beeld van wie de voorwaarden daadwerkelijk lezen en wie ze ‘voor lief’ nemen.

    Beantwoorden
  4. Ik stel net in het vorige blog de vraag wat er in de Algemene Voorwaarden moet staan. Dus hoera voor dit blog. Ik lag in een deuk om de witte limousine. Ik zet altijd wel in de offerte zelf: Uitbetaling graag binnen vier weken na ontvangst van de factuur. Bij tussentijdse annulering van de kant van de opdrachtgever worden de tot dan toe gemaakte kosten naar redelijkheid in rekening gebracht.

    Beantwoorden

Plaats een reactie