• Boek

  • Archief

Copyright

Margriet: Enige tijd geleden heb ik (samen met collega Ooijevaar 😉 ) gewerkt aan een commerciële ‘glossy’, waarin bedrijven hun presentaties konden doen voor dat komende seizoen. Twee keer zijn we er voor gevraagd, en moesten toen op zeer korte termijn interviews plannen en teksten aanleveren. Ondanks de wurgende deadline: leuk om te doen. Onlangs viel er een nieuw nummer op de mat. Meteen bladerde ik door naar het Colofon waar ditmaal geen namen van tekstschrijvers of – bureaus bij stonden (ook onze tussenpersoon van destijds niet). Hup, terugbladeren naar de teksten. Die van ‘mijn’ winkels en bedrijven stonden er weer in. Tot mijn grote verbazing: mét mijn verwoording! Deels dan. De teksten waren aangepast naar het seizoen, maar veelal was de basis wel dat wat ik geschreven had.

Tja, ik wist niet zo goed wat ik moest vinden. Hadden ze mijn tekst gepikt? Nee. Maar hadden ze recht op hergebruik? Ook niet, voor mijn gevoel. Maar hadden ze dat dan gedaan? Eigenlijk ook niet, want de oorspronkelijke tekst was gewijzigd. Maar toch voelt het niet lekker wat er is gebeurd.

Wie weet of het überhaupt mag, wat zij gedaan hebben? Ik heb destijds geen contract met voorwaarden e.d. getekend. Wie heeft weleens iets vergelijkbaars meegemaakt?

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

9 reacties

  1. Dit is wel een heel lastige en ik ben bang dat je er niet veel mee kunt, behalve misschien een vriendelijk mailtje sturen/telefoontje plegen en laten weten dat dit zo niet helemaal netjes is/niet kan. Ik kreeg tijdens mijn opleiding ingestampt dat meer dan drie woorden letterlijk, in dezelfde volgorde overnemen van iemand anders (zonder bronvermelding) al plagiaat is. Niet dat je daar nu keihard mee moet gaan schermen, maar vaak weten mensen dat niet. Dan kunnen ze er de volgende keer iets mee doen, nu lijkt het wel of ze jouw teksten dan als mal hebben gebruikt om vervolgens steeds iets andere teksten, afhankelijk van het seizoen, te produceren.

    Beantwoorden
  2. Beetje flauw dat ze dat zonder je toestemming doen. Grote kans dat je die gewoon had gegeven. Ik werd laatst door een blad waar ik al jaren niet meer voor schreef benaderd. Ze gingen enkele van mijn verhalen in een bundel gebruiken en ik zou een vergoeding krijgen. Netjes! Denk ik, want ik heb nooit nagekeken of dat bedrag redelijk is. 🙂

    Beantwoorden
  3. Dank Adine en Shirley! Wie nog meer? Ben heel benieuwd wat jullie weten mbt wat wel en niet ‘mag’.

    Beantwoorden
  4. Over het algemeen geldt gewoon het auteursrecht, ook als delen van de oorspronkelijke tekst worden gebruikt. Daar hoeft niet per se een contract tegenover te staan. Mij is het ook eens overkomen en toen ik aan de bel trok, heb ik gewoon opnieuw het oorspronkelijke honorarium gekregen. Vaak is men inderdaad niet op de hoogte van de auteurswet, maar dat neemt niet weg dat ze er zonder toestemming met jouw werk vandoor gaan. Ik zou zoiets niet geruisloos voorbij laten gaan.

    Beantwoorden

Plaats een reactie